Dubbele achterlichten

De achterverlichting van de Mondeo wagon is beperkt.
Daarmee wil ik zeggen dat voor zo'n grote auto er maar weinig verlichting op zit.

Door de achterlichten aan te passen heb je meer licht en een luxere uitstraling.
Voor het aanpassen heb je 2 lampfittingen nodig van een donor auto.
De fittingen die ik gebruikt heb komen uit het achterlicht van een Focus,
maar de fittingen van het achterlicht/mistlicht van een Mondeo kan natuurlijk ook.
Als je fittingen van een Focus gaat halen, zorg er dan voor dat de rubber ringen er nog op zitten.
Voor alle fittingen geldt, zorg dat er voldoende lengte kabel aan zit.

Voor je begint is het van belang dat je weet waar je mee bezig bent.
Kortsluiting kan ernstige gevolgen hebben voor je Mondeo.
Slechte aansluitingen kunnen de goede werking van de verlichting beinvloeden.


Deze dubbele verlichting is door meerdere mensen besproken met de verschillende APK-meesters en is opgezocht in het verkeers wetboek qua maatvoering en hoeveelheid van verlichting en het voldoet aan de regels.
M.a.w. deze "vorm" van verlichting is legaal.
Maar... Er is ook een regel waarin staat dat het aanpassen van bestaande verlichting op voertuigen niet is toegestaan. Het is dus een beetje dubbel. Ik, en anderen, hebben het er meerdere jaren zonder problemen op zitten bij de APK.

Als laatste voor we aan de slag gaan:
Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor problemen en/of storingen aan de auto of met APK.
Je doet alles zelf op eigen risico en op eigen initiatief.

Voor het aanpassen heb je het volgende nodig:
Soldeerbout
Krimpkous
Fohn (aansteker werkt ook)
Zwarte tape
Striptang
2 lampfittingen
2 lampjes 21/4 Watt (dus niet 21/5 Watt)
In sommige gevallen een dremel o.i.d.
Multimeter
Mesje, kniptang, schroevendraaier enz.


Om te beginnen moeten we eerst kijken of de lampen in de fittingen passen i.v.m. de lampsteek.
Als de lamp dezelfde bajonetsteek heeft als de fitting is er geen probleem.
Is deze anders dan zal de fitting met behulp van de dremel aangepast moeten worden.
Dit doe je door de puntjes van de lamp af te tekenen op de fitting en de uitsparing uit te frezen.

Als de lampjes passen moeten we de fitttingen in de lampunit passen.
De steek (nokjes) is voor iedere fitting anders het kan zijn dat je zowel de lampunit als de fitting moet aanpassen.
Let er wel op dat je niet teveel nokjes van de fitting haalt, anders blijft deze niet in de lampunit zitten.
Als je een fitting uit een Focus gebruikt zet dan ook de rubber ring van de originele fitting over,
de fitting van de Focus is namelijk dieper.

Als alles past komt het echte werk, de bedrading.

Van de nieuwe fittingen moeten we eerst weten welke draad het remlicht (21 Watt) is en achterlicht (4 Watt).
Om hier achter te komen gebruiken we de multimeter om weerstand te meten. De zwarte draad is massa, daar
sluiten we de multimeter op aan. De twee andere draden gaan we meten, op de ene draad meten we 36 Ohm (achterlicht) en op de andere 6.8 Ohm (remlicht). We moeten onthouden welke draad welke is.

We beginnen met het verwijderen van de tape op de originele kabelboom waar we de nieuwe lampen gaan
aansluiten (remlicht eerst), ongeveer 10 cm van de originele fitting en knip de draden door.
De draden op de nieuwe fitting (zwart en die van het remlicht) knip je af op ongeveer 15-20 cm,
niet te kort, want dan krijg je de fitting niet meer in de lampunit.
Haal van alle vier de draden ongeveer twee cm van de isolatie af.
Schuif over de twee draden van de fitting een stukje krimpkous van vijf cm.
Draai de twee zwarte draden in elkaar en soldeer deze, daarna hetzelfde voor de draad van het remlicht.
Schuif de twee stukjes krimpkous over de solderingen en krimp deze met de fohn of een aansteker (niet verbranden !) en zet alles nog eens goed in de zwarte tape.
Het remlicht is nu aangesloten, nu nog het achterlicht.

Zoek van het achterlicht de oranje/witte draad op in de kabelboom en leg deze vrij.
Knip deze draad niet door, maar leg met behulp van het mesje ongeveer één cm van de draad bloot.
De achterlichtdraad van de nieuwe fitting maken we op lengte (niet te kort !!) en we strippen er ongeveer anderhalve cm van. Draai het gestripte stukje om de originele achterlicht draad die we net vrij hebben gelegd en soldeer de verbinding. Isoleer deze draad goed met de zwarte tape en je bent klaar om te testen.

Hint: Je kunt voor het solderen eerst alles testen of het ook goed werkt, let er dan wel op dat je geen kortsluiting maakt.

Schema van het remlicht:


Schema van het achterlicht:


Het resultaat: