Koplampen aanpassen - Mk3

Koplamp uit elkaar halen
De reflector spuiten
Knipperlichtlenzen aanpassen
Angel eyes inbouwen


Koplamp uit elkaar halen:

Vereist gereedschap.
• Grote platte schroevendraaier.
• Scherp mes (stanley mes).
• Haardroger (of hete lucht pistool).
• T20 schroevendraaier.

Als eerste verwijder je de koplampen.




Haal de rubber strip los, deze zit met clips aan de boven en zijkanten van de koplamp vast.
Verwarm de kit, tussen achterkant en het doorzichtige deel, rondom met de fohn (niet te heet, anders smelt het !!).

Snij eerst de kit rondom door, daarna met de grote platte schroevendraaier de delen van elkaar duwen en met het mes de kit geheel doorsnijden.

Let op:
Er zitten een aantal clips die de delen aan elkaar houden, deze moet je open duwen met een schroevendraaier.

Zorg dat er geen kit op de reflector komt, deze krijg je er bijna niet af zonder de reflector te beschadigen (minder belangrijk als je de reflector gaat spuiten).

Als je de reflector schoon wilt maken, ben voorzichtig.
De zilveren coating veeg je er zo af (minder belangrijk als je de reflector gaat spuiten).




Nu is het tijd om de reflector te verwijderen.
De reflector wordt op zijn plaats gehouden door wat kit aan de binnenste hoek (aan de kant van grille) en met twee T20 torx schroeven zoals hieronder weergegeven.

(Om bij de tweede torx te komen moet je de lens van het stadslicht verwijderen, deze lens zit in de opening geklikt. De klemmen kan je vanaf de achterkant weg drukken.



Als de koplamp open is heb je meerdere mogelijkeden: reflector spuiten, knipperlichtlens aanpassen of angeleyes inbouwen.


De reflector spuiten:
Verwijder de reflector.
Het verwijderen van de reflector staat eerder op deze pagina beschreven.
Maak de reflector schoon en ontvet deze, spuit er grondlak op en als deze droog is kan de kleurlak erop gespoten worden.
Neem de tijd en spuit in dunne lagen om druipers te voorkomen.
Met dank aan Marco de R voor de foto's.



Wanneer je tevreden bent met de afwerking en de verf droog is, alles monteren in omgekeerde volgorde.
De kleur is geheel je eigen keuze - zwart is meer de norm, maar je zou ook de kleur van je auto kunnen nemen.





Het kan geen kwaad als de koplamp in elkaar zit een extra kitrand aan te brengen om er zeker van te zijn dat de lamp waterdicht is. De kit die ik gebruikt heb is zwarte silicone-BB van Den Braven Sealants (Professional series).
Deze hecht op alle ondergronden en is duurzaam zacht elastisch, water, weer en UV bestendig en bestendig tegen hoge en lage temperaturen. Klik hier voor kit info.

Knipperlichtlenzen aanpassen:
Als je van die oranje kipperlichten in de koplamp afwil kan je twee dingen doen.
1. Haal de knipperlichtlenzen eruit en plaats oranje zilver gecoate lampen.
 Persoonlijk vind ik het er niet mooi uitzien als de reflector niet  donker van kleur is,dan zie je een donkere rand waar eerst de lens zat.
2. Je gaat de knipperlichtlenzen "verzilveren" volgens onderstaande procedure.

Haal de knipperlichtlenzen uit de koplamp (3 klemmen).
Ontvet de lens en spuit, met een redelijke afstand, de metalic lak er op, doe dit in dunne lagen totdat je tevreden bent met het resultaat.
Een laagje of zes is over het algemeen voldoende, je moet er namelijk op letten dat er nog wel licht doorheen kan komen.



Als de lak droog is, breng dan één of twee laagjes blanke lak aan om de metalic "flakes" goed vast te zetten. Misschien is het helemaal niet nodig, maar als de flakes na een paar weken loskomen moet je weer alles open maken. Zet de lenzen terug in de koplamp, en alles monteren in omgekeerde volgorde.






Angel eyes inbouwen:
Vereist extra gereedschap.
• Finemarker.
• Dremel met diamand-doorslijpschijfje.


Bij halogeen koplampen is het plaatsen van angel-eyes goed te doen met de bijgeleverde handleiding.
Bij Xenon koplampen doet het probleem zich voor dat er een soort halve maantjes in de weg zitten.
Met deze beschrijving is het mogelijk angel-eyes te plaatsen in de Mondeo met de originele Xenon koplampen met lens.
Met dank aan TDCIracer voor text en foto's.

Om angel-eyes te kunnen plaatsen moeten we de halve maantjes inkorten welke de lamp ondersteunen.
We korten de halve maantjes in omdat de angel-eye niet om de halve maantjes heen past, ook niet proberen want het glaslichaam van de angel-eye breekt direct als je het probeert.

Het openen van de koplamp is reeds bij je bekend alleen laten we het reflectorhuis eerst nog even zitten.
Het reflectorhuis gebruiken we om een lijn te kunnen trekken met de finemarker op de twee halve maantjes welke de xenonkoplamphouder ondersteunen.
Trek een lijn langs de reflector op de halve maantjes die aan weerskanten langs de xenonhouder zitten.

Verwijder nu de reflector zodat de xenonhouder vrij komt te liggen.
Het verwijderen van de reflector staat eerder op deze pagina beschreven.
Trek nu een tweede lijn evenwijdig aan de eerste lijn die 0,6 cm lager ligt (dus richting de grondplaat).
Deze tweede lijn is de lijn die wordt gebruikt als snijlijn voor de dremel.

Nu komt het moeilijkste gedeelte.
Met een dremel slijpen we precies op de tweede lijn door het halve maantje, let er wel op dat je het korte dwarsstukje tussen de halve maan en de lenshouder niet doorslijpt, maar precies de dikte van de halve maan.



Wanneer dit is gebeurd moet de halve maan losgeslepen worden van het korte dwarsstukje met een soort mini slijpsteentje waarbij we de halve maan doorslijpen totdat de helften vanzelf eraf vallen.



Bramen verwijderen door de bramen met een doekje om je vinger (ZONDER DOEKJE GEEFT VETVLEKKKEN) heen en weer te bewegen wat resulteerd in een perfect afgewerkte kant.



De bewerkte kanten met een zeer fijn penseeltje behandelen met zilververf.
Dit kan ook met dezelfde spuitbus als de knipperlichtlensjes.

Volg vanaf dit punt weer de handleiding welke bij de angel-eyes zit.

Het eindresultaat, een angel-eye catcher.